کد مطلب:234484 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:238

منابع اصلی غذاها
1 - منبع حیوانی - مانند گوشتها، چربیها، روغن، شیر و مشتقات آن

2 - منبع نباتی - مانند میوه ها، سبزیجات و روغنهای نباتی

3 - منبع معدنی - كه شامل مواد معدنی شیمیائی، كه در تركیب غذاها داخلند مانند آهن، فسفر، كلسیم و...

نسبت عناصر اصلی در غذای كامل باید شامل مواد زیر به نسبتهای معین باشد.

1 - كاربوهیدرات كه عبارتند از مواد رشد دهند و سكریات. [1] .

2 - چربی ها

3 - پروتئین ها

4 - مواد معدنی و ویتامین ها

پس غذای كامل عبارت از غذائی است كه حاوی همه ی این مواد به نسبت معین باشد، اگر این مواد به مدت طولانی به بدن انسان داخل نشوند، سبب بروز امراض و علتها می شوند چون هیچ غذائی نیست كه دارای همه این مواد اولیه باشد، بلكه در غذاهای مختلف همه این مواد



[ صفحه 68]



وجود دارند، غذائی خوب و متناسب برای بدن است كه شامل بیشتر این مواد باشد، چون آن غذا هم زود هضم و هم زود جذب می شود.

بیشتر غذاها هنگامی كه برای خوردن تهیه می شوند، مزایا و عناصر اصلی خود را از دست می دهند مثلا حرارت زیاد تخم مرغ را سفت و دیر هضم می كند و مقداری هم از ویتامین های آن را از بین می برد ولی اگر طبق روش درست تهیه شود (نیم پخته در آتش ملایم) بیشتر عناصر غذائی خود را حفظ می كند و زود هضم می شود.

امام علیه السلام در توصیف شراب حلال و طرز تهیه آن برای ما شروط اساسی و مفیدی در مورد تهیه آن بیان كرده اند كه امروز هم باید از همان دستورها پیروی نمود اما اگر در تهیه همین شراب دقت لازم نشود، مواد ضروری را از دست می دهد و فواید طبی هم ندارد، مثلا مویز بهترین منبع برای مسكرات زود هضم و زود جذب می باشد، عسل هم همین طور است اما مواد دیگر كه به آن شراب اضافه می شود، بدین جهت است كه چون قسمت اعظم آن مواد شامل عناصر زود هضم می باشند مانند عناصر طبیعی كه زود هضم هستند، و امروزه در بیشتر دواها استعمال می شوند یعنی در دواها بیماری جهاز هاضمه و امراض كبدی و روده به كار می روند.

قبل از اینكه پاستور كاشف معروف، روش تهیه این عصاره ها را كشف كند مردم یا آنها را بدون جوشاندن می خوردند كه مسلما در اثر مصرف



[ صفحه 69]



آنها مبتلا به سل گاوی می شدند یا اینكه آن را با روش غیر فنی می جوشاندند یعنی حرارت زیاد و طولانی به آنها می دادند كه مسلما در این حالت بیشتر عناصر مفید خود را از دست می داد تا اینكه پاستور كشف كرد كه باید این مواد تا درجه معین و مدت معلوم پخته شوند و با هم مخلوط گردند و با اعمال این روش هم میكروبها از بین می روند و هم عناصر تركیبی آن مواد از بین نمی روند.

اما امام علیه السلام در این روش از پاستور هم پیشقدم بوده است، چنانكه دیدیم در بیان طرز تهیه شراب حلال می فرمود آن را با آتش ملایم بجوشانند تا دو سوم آب آن خشك شود بدیهی است كه با این روش مواد غذائی آن مشروب حفظ می شود و آن عناصری كه زود از بین می روند باقی می ماند.

امام علیه السلام در چند جا هنگام آماده كردن شراب یا غذا، رعایت نظافت را هم در انتخاب بهترین مواد و هم هنگام عمل توصیه كرده اند و فرموده اند از كشمش پاكیزه ده رطل انتخاب شود، بعد آنرا كاملا می شویند و... بعد هم می فرماید اگر آب باران نباشد از آب گوارا به آن اضافه كنید، بعد هم در صفت آب گوارا چنین بیان می كند آب گوارا، براق، سفید و سبك است كه به سرعت نیروی گرمی و سردی را قبول می كند.

امام علیه السلام در توصیف آب خوب و سبك به علمای فیزیك پیش دستی كرده و آن را از لحاظ علمی از آب سنگین تمیز داده، كه اخیرا تحقیقات



[ صفحه 70]



علمی برای اثبات صحت این مسئله متوسل به آزمایشات متعدد شده اند.

برای این شراب ارزش غذائی زیادی هست، زیرا محتوی عناصر مفید بسیاری می باشد كه همه آنها منبع تولید نیروهای حرارتی كه جسم در تمام مدت حیات به خصوص در فصلهای سرد، احتیاج دارد می باشند.

اما سهولت هضم این شراب از این جهت است كه محتوی مواد قندی است كه از حیث هضم جزو ساده ترین عناصر می باشد وانگهی این شراب محتوی عناصر غذائی است كه استفاده از آنها، ممكن است شخص را از بیشتر غذاهای دیگر بی نیاز كند.

چون همه این مواد به آسانی تبدیل به ماده ی كلایكوژن می شود كه در كبد ذخیره می گردد یعنی یك نوع غذای احتیاطی برای جسم است كه بدن در مواقع ضروری از آن استفاده می كند.

مویز دارای مقدار زیادی از این ماده است كه گلبولهای قرمز خون را تولید می كند و برای معالجه كم خونی مفید است.

عوامل دیگری كه این شراب را برای بدن مفید می كند وجود آن عقاقیر است كه برای مداوای امراض زیادی مانند سوء هاضمه و بعضی از حالات التهاب معده و تولید گازهای مفیدی در معده و روده و معالجه بعضی از بیماریهای كبدی، صفرا و تنبلی امعاء مفید می باشد.





[ صفحه 71]



و اینك ترجمه متن رساله

بدان ای خلیفه كه نیروی بدنی انسانها بستگی به مزاج آنان دارد و مزاجها هم تابع هوا هستند كه در مكانهای مختلف، بر حسب تغییر هوا تغییر پیدا می كنند مثلا وقتی كه هوا یك مرتبه سرد می شود و دفعه دیگر گرم، به وسیله ی این تغییر سردی و گرمی مزاجها هم تغییر پیدا می كنند و این تغییر در عمل مكانیكی اعضای بدن مؤثر می باشد.

مثلا وقتی كه هوا معتدل باشد مزاجها هم معتدل می شوند و مزاجها برای هضم و تنظیم حركات طبیعی دیگر مانند جماع، هضم، خواب، تحرك و سایر كارها صالح و آماده می گردند.

خداوند متعال بدن انسانها را روی چهار طبیعت بنا نهاده است كه آن چهار طبیعت عبارتند از:

1 - خون 2 - بلغم

3 - صفرا 4 - سودا

این چهار عنصر كه دو تایش گرم و دو تایش سرد می باشد بنای ساختمان بدن آدمی می باشند، میان این چهار عنصر اساسی، دو به دو اختلاف كامل برقرار است بدین معنا، آن دو عنصر كه گرم هستند،نرم و خشك می باشند و آن دو عنصر دیگر سرد می باشند، ترد و خشكند بعد هم خداوند بدن انسان را چهار قسمت نمود كه در هر قسمت یكی از این چهار عنصر هستند و آن چهار قسمت بدن كه عبارتند از:



[ صفحه 72]



1 - سر

2 - سینه

3 - قسمتهای میانی و داخلی بدن (روده و جهاز هاضمه)

4 - قسمتهای پائین شكم.

بدان ای خلیفه كه سر و گوشها و چشمها و دهان و بینی در منطقه خون قرار دارند ولی بلغم در سینه قرار دارد و قسمتهای میانی و داخلی بدن به صفرا و قسمتهای پائین بدن به سودا مربوط می باشند.

باز هم خلیفه بداند كه خواب سلطان مغز است و قوام و دوام نیروهای بدنی بسته به خواب می باشد بنابراین هنگامی كه خلیفه به خواب می رود، بهتر است ابتدا بر پهلوی راست بخوابد و پس از چندی از پهلوی راست به پهلوی چپ بغلطد، پس از مدتی باز هم به پهلوی راست بغلطد اما بامدادان كه می خواهد از خواب برخیزد، بهتر است از پهلوی چپ به راست بغلطد، همانطور كه در ابتدای خواب بود، سپس از رختخواب بیرون آید و خوبست كه خلیفه خود را عادت دهد كه شبها بعد از خوردن شام دو ساعت بیدار باشد و هنگامی كه مستراح می رود، بیشتر از زمان قضای حاجت در آنجا نماند، زیرا توقف زیاد در مستراح سبب بروز بیماری داء الفیل می شود.


[1] براي آگاهي از ميزان اين مواد در غذاها به جدولهاي 130 تا 132 كتاب راز سلامتي آدمي، تأليف دكتر پريور مراجعه كنيد. «مترجم».